-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12577 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

وضو گرفتن شيعه ها درست است يا سني ها؟ چرا؟



با سلام خدمت شما پرسشگر گرامي ؛

بدون ترديد مسلمانان در آغاز دورة اسلام، همانند پيامبر( وضو مي گرفتند. و در اين زمينه هيچ اختلافي ذكر نشده است. و اختلاف و تفاوت، پس از وفات رسول اكرم( ، روي داد. و طبق تاريخ، تا زمان عمر هم مردم همانند پيامبر( وضو مي گرفتند. و در زمان عثمان بود كه اختلاف و تفاوت دربارة وضو، در بين مردم رخ داد. و آغاز كنندة اين اختلاف، خود عثمان بود. (1)

و اهل بيت ( ، كيفيت وضوي پيامبر( را به ما نقل كرده اند. پس وضويي كه ما الآن مي گيريم، همان طريقه وضو گرفتن پيامبر( و امامان معصوم( است.

و علت اختلاف ميان شيعه و اهل سنت،آيه شريف 6، از سوره مائده است. كه مي فرمايد : يا اَيها الذينَ آمَنُوا اِذا قُمْتُمْ اِلَي الصَّلوةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُم و اَيْدِيَكُمْ اِلَي المَرافِقِ وَامْسَحُوا بِرُؤُوسِكُم و اَرْجُلَكُمْ اِلَي الْكَعْبَيْن

توضيح اين آيه شريفه و حدود شستن اعضاء وضو :

1.در اين آيه حدّ شستن صورت نيامده است، ولي در روايات ائمه ( ،بيان شده كه حدّ صورت از جهت طول از رستنگاه مو تا چانه، و از جهت عرض آنچه در ميان انگشت وسط و ابهام (انگشت شست) قرار مي گيرد، مي باشد. و اين در حقيقت توضيح همان معنايي است، كه از كلمه وجه در عرف فهميده مي شود.

2. حدّ دست كه بايد در وضو شسته شود، تا آرنج ذكر شده. زيرا مرافق جمع مرفق يعني آرنج است. و هنگامي كه گفته ميشود دست را بشوييد، ممكن است به ذهن چنين برسد كه دستها را تا مچ بشوييد، زيرا غالباً اين مقدار شسته مي شود. ولي قرآن ميفرمايد : تا آرنج بشوييد (الي المرافق). لذا الي در آيه براي بيان حد شستن است، نه كيفيت شستن، كه بعضي توهم كرده اند، و خيال كرده اند كه آيه مي فرمايد كه بايد دستها را از سرانگشتان به طرف آرنج بشوييد (چنانكه بعضي از اهل سنت قائل هستند).

توضيح بيشتر اينكه اين مسأله، مانند اين است كه انسان به كارگري سفارش كند، كه ديوار اطاق را از كف تا يك متر رنگ كند. روشن است منظور اين نيست كه ديوار از پايين به بالا رنگ شود؛ بلكه بايد به اين مقدار رنگ شود، نه بيشتر، و نه كمتر. پس فقط مقداري از دست كه بايد شسته شود، در آيه ذكر شده. و اما كيفيت آن در سنت پيامبر( ، بوسيله اهل بيت( ، به ما رسيده است. و آن شستن آرنج است به طرف سرانگشتان.





مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.